Dabaszinību mēnesis
DZĪVO ZAĻI!
Pasludinot aprīli par dabaszinību mēnesi, skolā iekļuvis pavasaris. Aprīļa pirmajā nedēļā risinājās bioloģijas metodiskā nedēļa pamatskolas klasēm, bet otrajā nedēļā aktīvi darbojās sākumskolēni. Arī bibliotēkai šomēnes daudz īpašu pasākumu, arī šeit vērojama saikne ar dabu gan skolotāja Viļa Zepa gleznu izstādē, gan skolēnu radošajā darbnīcā. Vērojam dabu, priecājamies par dabu, izzinām dabu un sakopjam dabu gan savos klašu sektoros, gan Lielajā talkā!
Atveru durvis un ieskatos dabas pasaulē Bilžu retrospekcija, Fotogalerija
Bioloģijas nedēļā piedalījās 5. – 9. klašu skolēni. Visas klases bija ļoti ieinteresētas un bērni bija tiešām malači!
Pirmajā dienā visu klašu skolēni rakstīja “Meža pasaku”, izvēloties no klases vienu labāko pasaku, ko nodot vērtēšanai. Visas bērnu rakstītās pasakas bija ļoti interesantas, taču papildus punktus ieguva 6.a klase par neparasti izveidoto pasaku grāmatiņu un 7.c klase par pasakas zinātnisko interpretējumu.
Otrajā dienā bija konkurss “Vai pazīsti garšvielas?”, kurā katras klases skolēnu komandai triju skolēnu sastāvā bija jānosaka piedāvātās 9 garšvielas, piemēram, krustnagliņas, smaržīgie pipari, lauru lapas. Visgrūtāk skolēniem bija noteikt ingvera pulveri un sinepju sēklas, jo, acīmredzot, ikdienā tādas garšvielas netiek lietotas.
Trešajā dienā piedāvāju spēli “Uzmini mani!”, kurā pēc dotā apraksta bija jāuzmin dzīvnieks. Tas nemaz nebija viegli!
Piemēram, kas tas ir?
“Mana ķermeņa temperatūra ir nemainīga. Es esmu spalvains un savus mazuļus baroju ar pienu. Mani zobi norāda, kādu barību es ēdu. Man nav augšžokļa zobu, bet ir salikts kuņģis, ar kuru es sagremoju barību. Vienīgi manas sugas tēviņiem ir ragi. Mani mazuļi ir plankumaini, pirms tiem uzaug ziemas spalvas. Mans iespaidīgais augums, ar smagajām krēpēm noaugušais kakls un lielie ragi tev palīdzēs mani atšķirt.”
Ceturtajā dienā piedāvāju aktīvāku spēli “Mantkārīgā žagata”, kuras laikā bija jādodas dabā un jāsameklē žagatas dārgumi, ņemot vienīgi tās lietas, kuras iespējams nolikt atpakaļ, nenodarot tām nekādus bojājumus. Piemēram, groziņā jāatnes spalva, viena vēja atpūsta sēkla, kaut kas apaļš, kaut kas pilnīgi taisns, kaut kas mīksts, olas čaumala, saules lamatas utt.
Ļoti iepriecināja tas, ka bērni precīzi ievēroja savus dalības laikus un ar aizrautību pildīja noteiktos uzdevumus. Paldies visiem, bet visvairāk pirmās vietas ieguvējiem- 5.a klases skolēniem, 2. vietas ieguvējiem 9.c klases skolēniem un 3. vietas ieguvējiem – 6.a klases skolēniem.”
Skolotāja Tatjana Kapusto
Dabaszinību nedēļa sākumskolā Fotogalerija
No 1.aprīļa sākumskolas skolēni klasēs audzēja augus un iekārtoja dabas vērojumu kalendāru, kurā atzīmēja gaisa temperatūru, laika apstākļus un īpašus novērojumus dabā pavasarī.
Skolēni sakopa skolas apkārtni un devās pastaigā pa Iecavu ar nolūku atrast sakoptas un nesakoptas vietas.
Lai pilnveidotu skolēnu interesi par dabas daudzveidību un radītu iespēju attīstīt savas pašizpausmes prasmes un radošās prasmes, 14.aprīlī norisinājās dabaszinību pēcpusdiena. Tajā skolēniem bija jāveic dažādi uzdevumi: jāatpazīst pavasara ziedi, jāzina to nosaukumi, jānosauc Latvijas putni un jāatceras tautasdziesmas par putniem, jāpastāsta par Iecavas sakoptākajām un vēl nesakoptajām vietām, jāmāk šķirot atkritumus, jāparāda zināšanās par „zaļo” domāšanu.
Dabaszinību pēcpusdienā piedalījās visi sākumskolas skolēni, rādot savas zināšanas, mācoties sadarboties, izdarot secinājumus, pamatojot savu viedokli un publiski uzstājoties. Pasākuma noslēgumā katrs skolēns aktīvas mūzikas pavadībā saplacināja savu līdzpaņemto PET pudeli. Visas saplacinātās pudeles tika savāktas, lai izmestu plastmasas izstrādājumiem paredzētajā – zaļajā – atkritumu konteinerā.
Sk.Inese Jirgena